Promenad i Eskilstuna

I lördags var det dags för min och Mattias promenad mellan Strängnäs och Eskilstuna. Det blev inte riktigt så. Kvällen innan vi skulle gå så kom vi på att det logistiskt sätt skulle bli så himla mycket lättare och tidssparande på söndagen om vi helt enkelt tog bilen hela vägen till Eskilstuna och gick promenaden där. Det är ju mina gamla hoods så det kändes som att den promenaden inte behövde någon planering.

Vi parkerade utanför hotellet där vi skulle sova under natten. Hotell Tuna Park heter det. Ett billigt och lite enklare hotell som ligger en bit utanför stan. Men det är helt klart gångavstånd både till parken zoo och till Eskilstuna city. Nu kanske det är fel blogg att skriva gångavstånd i. Många av er som läser har kanske, precis som vi har, en uppfattning av vad som är ett gångavstånd som inte alltid stämmer överens med vad det stora massan uppfattar som ett gångavstånd. 😂

Utsikt över Eskilstunaån från vårt rum.

Vi uppfattade i alla fall hotellet som väldigt prisvärt! Det kändes välstädat och fräscht. Inte någon överdriven frukost men allt vi behövde och lite till fanns där. Vi åt så vi rullade ut från hotellet på söndag fm. Personalen var väldigt trevliga och en väldigt positiv sak var att under kvällen och natten så fanns det färdiga smörgåsar, fikabröd, frukt, kaffe, te och saft som det bara var att ta för sig av. Det ingick i de 711:- som vi betalade för en natt i ett dubbelrum i bra storlek. Det fanns två restauranger i samma byggnad (vilket var väldigt skönt då regnet öste ner när vi skulle äta middag). Några hundra meter längre bort ligger det flertalet snabbmatskedjor.

Om man ska prata om sådant som inte höjer betyget på hotellet så mycket så är det nog läget. Det ligger inte i en sådan vacker och inspirerande miljö. Men ändå så var utsikten från vårt fönster över förväntan! Hotellet ligger nära motorvägen. Inte så det stör men det kan ju vara en fördel om man vill övernatta på väg någonstans.

Nu får det vara nog med hotellrecension! Det var ju promenaden jag skulle avhandla i det här inlägget.

Vi började morgonen med en frukost nummer två på donken. Lite hobbitvarning men ska man gå på landet i en massa timmar utan möjlighet att köpa saker att äta så är det ju skönt att inte starta hungrig.

Jag premiäranvände min löparklänning från Stormberg. Jag köpte den på rean för ett tag sedan. Jag har för mig att jag betalade 75:- för den. Det kändes lagom med tanke på att jag aldrig testat en sådan tidigare. Jag köpte den med maratonmarschen i åtanke. Kanske är det lättare att inte visa hela underredet om man behöver kissa i diket om man har en klänning på sig. Den funkade finfint i det avseendet kan jag avslöja! 😄

Vädret när vi startade kändes rätt perfekt. Molnigt och lagom varmt. Men jäklarns vad det blåste!!! Det var inte skönt för fem öre! Som tur var så mojnade det efter ett tag.

Vi började med att gå mot Torshälla. En bit gick vi på den vägen där de som går längre än 31 h kommer att gå.

Här fick Mattias ställa upp som fotomodell. Jag tyckte att han skulle visa sin magväska. Det är en större modell från klättermusen. Han har köpt sin på outdoorexperten. Om jag minns rätt så tror jag att den är på 7liter.

Vi gick även förbi en förskola som jag hade velat på på som barn. Inte för att jag vet om den är bra eller inte men namnet antyder ju att man får en massa gott att äta i alla fall! Jag tänker mig att alla barn är som oompa loompier. De sjunger, springer omkring bland godiset och gör vad nu oopma loompier-barn gör för någonting.

Sedan gick vi ”bakvägen” ut mot Vallby.

Här ute på landet är jag uppvuxen. Mina föräldrar har precis flyttat härifrån och det känns ju lite konstigt att de här vackra vyerna inte längre kommer vara en självklar del av mitt liv.

Skulle ni vilja upptäcka de här vägarna så finns det faktiskt ett B&B här ute. Jag har aldrig varit här själv men skickar med en länk om ni är nyfikna. Är ni ändå här ute i Vallby så är ett besök på Solby gård att rekommendera. En mysig gårdsbutik som under sommaren har otroligt goda jordgubbar och hallon!

Sedan blev det promenad mot Sundbyholm. Men istället för att gå vänster ner mot travet så gick vi höger mot Ostra handel. Klockan tickade och vi var tvungna att vara tillbaka för incheckning på hotellet före kl 18:00.

Efter ostra handel så ligger det ett stort växthus. Jag såg hur mycket bilar det var utanför och blev ju lite nyfiken. Det visade sig att det är en stor, ja vad kallar man det för, trädgårdshandel kanske!?! Jag var i himmelriket! Vi som sa att vi inte skulle pausa under den här promenaden, kanske ändå råkade pausa ett tag här inne. De hade otroligt mycket vackra blommor, växter och grönsaker till riktigt bra priser! De hade provsmakning av tomater, vilket resulterade i att jag köpte med mig ett kilo att äta på vägen. Det var en riktig humörhöjare kan jag meddela!

Se bara så glad jag blev av min tomatpåse!

Någonstans mellan Ostra och Skiftinge så tittade solen fram.

Vi gick förbi min gamla mellan- och högstadieskola. Det är ju lite roligt att se såhär dryga 20 år efter att jag slutade där.

Jag vet inte om ni alla är medvetna om det men så här är det! Om man är i Eskilstuna sommartid så är det OBLIGATORISKT att besöka Slagsta glass.

Eftersom det är obligatoriskt så var vi tvungna att göra en paus till för att äta glass. Vid det här laget har jag otroligt ont i höfterna så utan pausen hade jag nog inte kommit hela vägen tillbaka till hotellet utan hjälp. Ni förstår ju hur bra glassen är om det är så att den hjälper mot onda höfter. 😄

Tyvärr är ju inte kiosken öppen så tidigt på morgonen som maratonmarschen-deltagarna kommer gå förbi här. Jag gissar att det blir runt 04-tiden någon gång. Däremot är den mindre glasskiosken i Strängnäs öppen till 20 eller 21 på kvällen då vi gått 24 h(enligt tjejen jag frågade sist vi köpte glass där). Perfekt för era eventuella supportrar. De kan väl vara värda varsin glass innan de passar upp på er. Utbudet är inte lika stort där som i Eskilstuna men en glass är ju alltid en glass liksom.

Vi hade lite planer på att gå till stan och gå på bio och käka på kvällen men efter en dusch och lite vila på sängen så var det svårt att motivera sig att ens gå ner och äta på den närmaste restaurangen. Dessutom började regnet ösa ner. Det fick bli en kväll i sängen så jag fick kurera mina värkande höfter medan vi kollade på the good doctor. En otroligt bra serie om ni frågar mig!

Någonting för mig att tänka på till kommande promenader kan ju vara att alltid smörja in mig med solskyddsfaktor 50. Även om väderprognosen visar mestadels molnigt med regn. De kan ju uppenbarligen ha fel så man blir utsatt för sol i 1-2 timmar. Då kan man se ut så här på kvällen. Jag kan berätta att färgen mörknade några nyanser till dagen efter. Även axlarna har denna mindre vackra färg. Jag är helt värdelös på att vara i solen! 🙈😂