Alternativ träning

Eller ska man kanske kalla den för uppbyggande/stärkande/möjliggörande träning. Den träningen som man behöver göra för att nå sitt mål och inte bli skadad av den träningen som man verkligen vill hålla på med. Att bara gå och gå och gå är ju träning det med men jag är rätt övertygad om att man behöver ha en kropp som är stark rakt igenom om man ska klara några längre turer till fots. Man kan ju tro att alla klarar av att gå långt. Hur svårt kan det vara liksom. Alla kan ju gå. Men det är fasen kämpigare än man kan tro!

Jag har ju bara gått 12 timmar som längst men jag kände av det ordentligt i ryggen. Nu har ju jag en rygg som kan trassla till det ibland och den är inte ett dugg rolig att träna. Nu tycker ju jag att det är roligast att träna sånt som går bra. Där man snabbt märker visuell skillnad eller att man kan öka vikterna jättemycket snabbt. Det är sådan träning som är rolig. Annan träning är bara ett nödvändigt ont. Kan man tänka sig att det kanske är därför som jag skadat mig varendaste gång jag börjat springa… Varje gång jag börjar bli bra på det så skippar jag den där nödvändiga träningen och springer mest hela tiden.

Den här gången tänkte jag göra annorlunda. Ja, för det första så hoppar jag över det där med att springa. Jag försöker faktiskt sälja min startplats till Göteborgsvarvet. Här ska inte förstöras några knän på 2,1 mil asfalt typ en månad innan maratonmarschen. Nepp, den här gången ska jag ge mig in i det här helhjärtat och då är jag ju så illa tvungen att göra det där som jag tycker är mindre roligt, om man säger så.

Hur ska jag då göra det? Jag har ju en hel arsenal av saker jag inte använder mig av. Hantlar, ett TRX-band, ett gymkort och ett simkort. Så en plan är ju att helt enkelt börja använda det jag har.
Nästa vecka när vi har vår nästa långpromenad inplanerad så tänkte jag att jag skulle simma ett par dagar. När barnen var små så gick jag en crawlkurs. Kan väl inte säga att jag är speciellt begåvad i något av de olika simsätten men kursen gjorde att jag känner mig mera säker när det kommer till andningen och tekniken. Simningen är superbra för mig. Den tar hela kroppen på ett skonsamt sätt. Sedan är det ju lite skönt att det inte märks hur man svettas under tiden.

Jag och barnen har hittat två olika utmaningar på youtube. En tabata workout och en plankutmaning. Tänkte att jag skulle länka dem hit men det funkar inte. Kan hända att det kommer en mycket pinsam träningsvideo senare där jag visar alla två minuter där jag orkar hålla jämn takt med de på youtube. Barnen vill ju att jag ska skaffa en youtubekanal så det är väl lika bra att jag vänjer mig vid att vara med på film…
Skämt åtsido så behöver jag verkligen stärka upp min coremuskulatur. Varför inte ge sig på en plankutmaning på en gång tänker jag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s